کترینگ در صنعت غذا

شاید تا به حال واژه کترینگ را شنیده باشید. شاید حالا هم که این کلمه را می‌خوانید یک لفظ بیگانه و بی‌معنی به نظرتان برسد، اما اگر از آن دسته افرادی باشید که زیاد با هواپیما به سفر می‌روید یا به دفعات در هتل‌های مدرن اقامت داشته‌اید یا در خانه و محیط کار غذاهای رستورانی و رژیمی سفارش می‌دهید حتما با واژه کترینگ آشنا شده‌اید. در هر حال چون ما قصد آزار شما را نداریم و نمی‌خواهیم زیاد به ذهن تان فشار آورید، خیلی سریع شما را با معنی و مفهوم کترینگ آشنا می‌کنیم.

کترینگ یک کلمه انگلیسی است و به تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی در یک محل و سرو آن‌ در مکان دیگر برای پذیرایی گفته می‌شود.کترینگ هواپیمایی، کترینگ قطار، کترینگ بیمارستانی، کترینگ هتلی و کترینگ رستورانی و انواع رژیمی آن که زیر نظر متخصصان علوم غذایی تهیه و توزیع می‌شود از این جمله است. در واقع آن غذاهایی که به همراه دورچین‌های متنوع یا بر اساس نوع سفارش غذایی به همراه ترشی، ماست، سالاد، دسرمیوه‌ای، ژله و یک نوع نوشیدنی هر کدام درون ظروف مخصوص و همگی در یک بسته برای مشتری ارسال می‌شود ماحصل کترینگ است.

جهت درک بهتر مطلب در ذیل به چند نمونه از کترینگ‌هایی که در سطح جامعه مشغول فعالیت هستند، اشاره می‌کنیم و به بحث و بررسی در مورد کترینگ هتلی ادامه خواهیم داد.
۱- کترینگ هواپیمایی
۲- کترینگ قطار
۳- کترینگ بیمارستانی
۴- کترینگ هتلی

 

تاریخچه کترینگ

امروزه واژه کترینگ (catering) واژه چنان نا آشنایی برای ما نیست.
تاریخچه کترینگ به آغاز استفاده از هواپیماهای مسافربری بر میگردد. در  کترینگ هواپیمایی، مسافران با توجه به مسافت پرواز، کلاس پرواز و موارد دیگر مورد پذیرایی توسط مهمانداران هواپیمایی قرار می گیرند.
خود کلمه کیترینگ در زبان انگلیسی (Catering) به طور کلی معرف صنعت آماده سازی و تهیه و طبخ نوشیدنی و غذا در محلی مشخص و سرو غذا در محلی دیگر جهت پذیرایی می باشد
تلاش های مقدماتی در صنعت catering کیترینگ از دهه ۱۹۲۰ آغاز شده است که موضوع آن خوراکی های درون پروازی است، اما نخستین آشپزخانه ای که برای تهیه خوراکی های درون پروازی بوجود آمده است، در سال ۱۹۳۶ توسط خطوط هوایی امریکا ایجاد شده و محتویات آن بطور معمول شامل گوشت (اکثرا گوشت مرغ یا گوشت قرمز گاو و گوساله )، یک نوع سالاد یا سبزی، کمی نان و یک دسر شیرینی و شکلات بود.
کترینگ به عنوان یک صنعت غذایی از حدود سال ۱۸۲۰ میلادی در امریکا، توسط امریکایی های افریقایی تبار رشد و نمو کرد و به عنوان صنعت سودآور غذایی توسعه پیدا کرد، پس از آن در حدود سالهای ۱۹۳۰ میلادی موسسات دولتی در اتحاد جماهیر شوروی با منوهای ساده شروع به توسعه موسسات دولتی پذیرایی به عنوان بخشی از سیاست های اشتراک منابع خود کردند، به تدریج با توسعه صنعت غذا، از حدود سال ۱۹۶۰ میلادی غذاخوردن در  کترینگ های دولتی و پذیرایی فراگیرتر شد.

تشکل صنفی جهانی کیترینگ

امروزه تهیه کنندگان خوراک های کترینگ در تمام دنیا، در درون یک تشکل صنفی به نام IFCA ( که برگرفته از عبارت International Flight Catering Association است) ، گرد هم آمده اند. این انجمن در سال ۱۹۸۰ میلادی در انگلستان تشکیل شده است و از سال ۲۰۰۵ میلادی کیترینگ های قطاری و کیترینگ های کشتیرانی نیز به آن ملحق شدند. در سال های اخیرتهیه کنندگان غذا برای سمینارها، اردوها وتورهای گردشی و بازدید های علمی نیز به سیستم تهیه و توزیع غذای کترینگی تمایل نشان داده اند و مورد استقبال نیز واقع شده است.

صنعت هتلداری و کترینگ

در ابتدا این سوال در ذهن خواننده پیش می‌آید؛ چرا می‌گوییم صنعت هتلداری و کترینگ؟ مگر در هتل یا مراکز طبخ و سرو غذا چه عملیاتی انجام می‌پذیرد که از این دو رشته پذیرایی به عنوان صنعت نام برده می‌شود؟ در جواب باید گفت: پس از دوره انقلاب صنعتی که در دنیا رخ داد و دنیا را در جهت تولید و ایجاد مشاغل مختلف دگرگون ساخت و با توجه به طراحی و ساخت تجهیزات و دستگاه‌های جدید مختلف که سرعت تولید را در جهان چندین برابر کرده است، نگاه دقیق به نوع فعالیت بخش هتلداری و کترینگ در دنیا که در اصل وظیفه‌اش ایجاد آسایش و راحتی برای میهمانان خود بوده، استفاده از تکنولوژی و تجهیزات جدید جهت بالا بردن ضریب  بهره‌‌وری و ایجاد و ارائه خدمات بهینه آسایشی و کنترل هزینه‌ها در هر زمینه و تنگاتنگ شدن ارائه خدمات خوب با تجهیزات صنعتی، از این دو رشته به نام صنعت نام برده می‌شود.
به زبان ساده‌تر می‌توان چنین بیان نمود: به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های صنعتی روز جهت ارائه خدمات رفاهی بهتر به میهمانان  کلمه صنعت در کنار نام این دو رشته خدمات رفاهی قرار گرفت و به همین دلیل از آنها به عنوان صنعت هتلداری و صنعت کترینگ نام برده می‌شود.

عملکرد کترینگ

عملکرد کترینگ ها بعنوان بخشی مجزا و یا قسمتی از تجارتی بزرگتر در ارتباط با صنعت مهمان نوازی است که در فضای بزرگی از انتخاب ها یا سبکهای مختلف غذایی  است. همانطور که ذکر شد , معروفترین کترینگ ها، آنهایی هستند که شناخته شده هستند به عنوان اتاقهای خصوصی در رستوران ها, در هتل و هواپیما و کشتی های بزرگ طراحی و راه اندازی می شوند. تقاضای صعودی به وسیله عموم برای فضاهای اختصاصی که خارج از محیطهای کار و زندگیشان باشد باعث هدایت کترینگ ها از بودن در صنعت مهمان نوازی به سمت رهبری در بخش داخلی خود بعنوان رستوران و درآمد زایی بیشتر شد.

افکار خوب و دور اندیش در صنعت سرویس دهی غذا برای رسیدن از غذاهای خوب به غذاهایی لذیذ و خوشمزه باعث یکپارچه سازی سرویس های کترینگ ها و همینطور گسترش بازار برای آماده سازی صنعت سرویس دهی غذا شد. سرویس های بیرون بر و بگیر ببر باعث افزایش درآمد با کمترین هزینه ها شد .

نتیجه گیری این قسمت چنین است : راههایی را که کترینگ ها در آن با صنعت سرویس دهی هماهنگ شده اند. راهها و تکنیک ها و متدهایی برای سود دهی بیشتر و استفاده بهینه از پتانسیل نیروها.

اعمال سرویس دهی غذا که توسط کترینگ ها انجام می شود :

۱) رستورانهایی با سرویس دهی کامل .

۲) امکانات نوشیدنی و غذای هتل ها .

۳)سالن های کترینگ .

۴)تهیه کنندگان غذای مستقل .

۵) باشگاههای اختصاصی .

۶)تغذیه ی قراردادی .

۷) غذاهای سالم و خوشمزه .

سرویس در معنای سرویس دهی غذا به معنی مدیریت فرصت ها ودر دسترس قرار دادن آنها برای مشتریان برای خرید غذا و نوشیدنی و تفریحات و سرویسهای کمکی یا تابع است .

پیام خود را بگذارید: